LDA

Design for senses - Cube Kerkrade 31 October en 1 November 2018

Dit tweedaagse event, geïnitieerd door Rob Vermeulen (BmD) in samenwerking met Cube /LDA, adresseerde het thema “senses in design”. De presentaties hadden zowel betrekking op hoe onze eigen 5 zintuigen werken en hoe in de natuur nog veel meer zintuigen gebruikt worden in het dieren -en plantenrijk. Interessant om te weten en zeker een uitdaging voor ontwerpers richting het design van artefacten zelf.


Een bijzonder goede presentatie van het bedrijf ISCENT smell design onderstreepte de waarde van geuren bij bijv. winkel interieurs. Met een soort rookmachine werden allerlei geuren de zaal in geblazen waar het publiek gevraagd werd om het product of de geur te raden. ( baby geurtjes bijv. via zwitsal) Verder passeerde die eerste dag allerlei interessante onderwerpen, veelal informatief zoals over hoe het oor en het oog werkt. Uit diverse demonstraties blijkt dat geluiden verschillend geïnterpreteerd kunnen worden, waarbij de ene helft van de zaal naam A hoort en de andere naam B. Kleurblindheid bijv. komt vaker voor bij vrouwen ( 4%) dan bij mannen. (0,2%). Jammer dat de relevantie van al deze kennis niet direct gecorreleerd werd naar het design van producten.

Dat was zeker het geval bij product ontwikkeling voor nieuw en gezond voedsel gebaseerd op de research van Leonard Hofstra aan de universiteit Utrecht. Kennis over de slaapcyclus en het belang van een goede nachtrust is een driver voor Philips mbt smart sleep devices. Systemen die je slaap monitoren en je kan uitlezen op je smartphone.
Vernieuwend was het werk van BLCKBRD sound branding. Net zoals de productassociaties via geuren ging het hier over geluidassociaties naar producten c.q. merkbeleving. Het geluid van Intel als je PC opstart of de floep van de kroonkurk bij Grolsch etc.

De 9 jaar geleden blind geworden designer Simon Dogger hield een goed verhaal over de ontwikkeling van apparaten die blinden ondersteunen. Alle aanwezigen kregen een diffuse bril op tijdens zijn presentatie. Het effect was dat je veel beter luisterde omdat je niet door visuele informatie werd afgeleid.

Koppert Cress is een nieuw bedrijf dat zich richt op inhouse urban farming. Zij beleveren vooral restaurants met allerlei bijzondere kruiden. Zo konden we o.a. allemaal de smaak van Sechuan Buttons ervaren. Een eetbare bloem met een “elektrische” ervaring in de mond als of een batterij test.
Een project van Tessa Petrusa om robots te voorzien van een soft touch, tactile skin via 3D geprinte patronen op een voorgespannen membraam, die daardoor een vorm verandering krijgen door zich samen te trekken, opent de weg naar nieuwe producten m.b.v. een soort 4D effect.

Al met al was het dit event een geslaagde poging om de productontwikkeling van design voor senses richting te geven. Het is duidelijk een onderwerp en uitdaging voor ontwerpers om nieuwe innovatieve producten te ontwikkelen.
Rinus van den Berg
07-11-2018

design for senses